När Fanny och Pascal François upptäckte den gamla våffelfabriken i närheten av Lille, föll de direkt. Nu har de skapat ett modernt hem, som trots sina industriella estetik har en varm, trivsam och inbjudande atmosfär.

Text: Marie-Maud Levron Översättning och bearbetning: Anna Nordbeck Foto: Pascal François

Fanny och Pascal François är båda mycket förtjusta i att renovera och inreda de platser som de bor på, och de ger inte upp i första taget. Båda har inredning som ett stort intresse, är obotliga loppisjägare och förespråkare av gör-det-själv-konceptet. Att bo i stad eller på landsbygden spelar ingen större roll, så länge det är ett hem med mycket karaktär. Så när de upptäckte att en gammal industribyggnad – som tidigare varit en våffelfabrik – var till salu, kastade de sig rakt in i äventyret. Byggnaden hade allt som Fanny och Pascal kunde önskat sig: de älskade de häpnadsväckande och nästan överdrivna proportionerna, och den stora marken runt huset fick dem att redan vid första ögonkastet börja drömma om en vacker terrass och en stor, grönskande trädgård.

Med hjälp av Lille-baserade arkitektbyån Bo Architectures bestämde paret sig för att slå ut alla onödiga rumsavdelningar som var en rest från förr, för att istället skapa en bottenvåning där köket och matsalen är helt öppet mot vardagsrummet. För att samtidigt bevara den ursprungliga andan i byggnaden var det särskilt två element som var viktiga för paret i renoveringen: dels ett helgjutet betonggolv, dels utformningarna av de gamla fönstren, som har bytts ut mot till synes identiska sådana, fast isolerade. Väggarna sandblästrades för att återställa hemmets ursprungliga tegelväggar.

(Pascal FRANCOIS) vue d'ensemble2

(Pascal FRANCOIS)entrée

(Pascal FRANCOIS) cuisine

(Pascal FRANCOIS)sallemanger

(Pascal FRANCOIS)sallemanger2

När det gällde inredning var valet självklart. För att möta husets stora volymer valde Fanny och Pascal ett möblemang i storlek XXL. Många av prylarna är antingen köpta begagnat, eller hemmagjorda; som bordet i poppel som Pascal själv har tillverkat. Tillsammans blir det en avsiktlig missmatch som ger både värme och personlighet till den kalla betongen som är hemmets bas. Lampskärmarna i vitlackerad metall med sin industriella estetik köpte paret på den stora och berömda marknaden inne i Lille.

Eftersom både Fanny och Pascal är sanna livsnjutare och gourmeter, är köket hjärtat i hemmet; de lägger stort fokus vid att spendera tid tillsammans och njuta i köket varje dag. Därför har de en arbetsbänk som är hela sju meter lång, täckt i zink och sedan polerad och dekorerad med en vacker credenza. Alltid med goda idéer i bakhuvudet, har Pascal också förvandlat en gammal bänk som tillhört en fiskhandlare, till en köksö med en integrerad diskbänk. I den finns också generöst med förvaring, praktiskt inbyggd för att ge köket en lugn och enhetlig känsla.
(Pascal FRANCOIS) grosplan

(Pascal FRANCOIS) grosplan6

(Pascal FRANCOIS) salon

(Pascal FRANCOIS)cuisine2

(Pascal FRANCOIS)grosplan9

Loungen har blivit en lekplats för parets två små barn, som särskilt gillar att ta sin tillflykt till och hoppa i den stora, ljusgrå soffan. Just den här platsen i hemmet är ett hörn som aldrig blir bortglömt; om kvällarna är det föräldrarna som använder soffan framför kaminen. Det är också en av få ytor i hemmet där inget alls har förändrats i renoveringen. Och ja, den öppna spisen, dörrposterna, trädetaljerna och panelerna – allt är i original! Det är bara vedspisen i gjutjärn som är helt ny. I de gamla skåpen som reser från golv till tak längs hela väggen, har de undre dörrarna röjts undan för att skapa plats åt vedträn. Taket är slipat och går i naken betong för att skapa en mer modern känsla i kontrast till originaldetaljerna.

På övervåningen har arkitekterna gjort sitt bästa för att utnyttja volymen av en takhöjd på 2,30 meter och 90 kvadratmeter golv. Här finns både sovrum och badrum för hela familjen, samtliga rum med generösa ytor som skapar en harmoni på hela våningen. Badrummet är hela 16 kvadratmeter och har ett stort badkar i gjutjärn från 1940 i ena hörnet. Svart mosaik blir ett elegant skydd mot väta på väggarna. Barnens rum har dammiga rosa väggar, med en inredning som är väl vald för att passa in i övriga hemmets bohemindustriella estetik. De flesta av möblerna har patina och är ofta sandblästrade – som sidobordet från 1950 som är placerad mittemot sängen i föräldrarnas sovrum, där kastanjplankor i olika bredd skapar ett vackert golv.

Här hemma älskas alla äldre material som sätter ett värde på byggnadens historia. Husets atmosfär andas både stilmedvetenhet, kreativitet och värme. Att komma hem till Fanny och Pascal är att få en riktig lektion i inredning!
(Pascal FRANCOIS)chambreAnouk

(Pascal FRANCOIS)détailchambre

(Pascal FRANCOIS)grosplan5

(Pascal FRANCOIS)sallebain

(Pascal FRANCOIS) chambre

(Pascal FRANCOIS)ext

13-Enfants-Espace-Dtail2s- 41